Wat is de top 25 van kwaliteitscriteria voor jullie praktijken?
- De tandarts neemt de tijd voor eventuele vragen van de cliënt.
- De tandarts drukt zich helder uit en spreekt bij voorkeur Nederlands.
- De tandarts betrekt de cliënt actief bij zijn/haar advies in gebitsbehandeling.
- De tandarts geeft aan kinderen aangepaste en begrijpelijke informatie.
- De tandarts legt uit hoe de cliënt zijn gebit zo goed mogelijk kan verzorgen om gebitsproblemen te voorkomen.
- De tandartsenpraktijk is schoon en hygiënisch.
- De tandarts is bekwaam en bevoegd om zijn taken uit te voeren.
- De behandelstoel is schoon.
- Afhankelijk van het letsel is deskundige acute mondzorg volgens de praktijkrichtlijn spoedgevallen dienst beschikbaar. Voor mensen met veel last van (pijn)klachten is acute mondzorg binnen 24 uur beschikbaar.
- Gebruikte instrumenten worden gesteriliseerd of gedesinfecteerd volgens de praktijkrichtlijn infectiepreventie.
- De materialen en instrumenten in de praktijk zijn bij de tijd.
- De tandartspraktijk heeft een professionele uitstraling.
- Als de cliënt buiten openingstijden belt naar de praktijk van de eigen tandarts, krijgt hij op het antwoordapparaat heldere en bondige informatie over spoedhulp.
- De afvoer van (risicovolle) stoffen is zo geregeld, dat er geen gevaar is voor de cliënt.
- Tandartsen zijn open en helder over behandeling en praktijkvoering naar cliënt en zorgverzekeraar.
- De tandarts verduidelijkt zijn advies voor behandeling.
- Bij verwijzing informeert de tandarts over de discipline waar de cliënt naar verwezen wordt.
- De houding van tandartsen is cliëntgericht. De tandarts verplaatst zich in zijn cliënten, ook als die een speciale benadering nodig hebben (kinderen en angstige mensen b.v.).
- Er zijn maatregelen genomen om de cliënt te beschermen tegen overmatige straling bij röntgenfoto’s. De praktijkrichtlijn tandheelkundige radiologie wordt hierbij gevolgd.
- Klachten van cliënten worden zoveel mogelijk voorkomen en/of verholpen, zonodig door accurate verwijzing.
- De tandarts betrekt de cliënt actief bij de keuzes die er in de gebitsbehandeling mogelijk zijn.
- De tandartspraktijk is voor iedereen goed toegankelijk, ook tandartspraktijken die acute mondzorg of weekendzorg leveren.
- De cliënt kan binnen drie weken terecht voor een afspraak.
- Kwaliteitscriteria tandartsenzorg vanuit cliëntenperspectief Herziening 2008 Februari 2009 NPCF – CliëntenBelang Utrecht – Zorgbelang Gelderland.
- Elke cliënt heeft wanneer hij of zij dat wenst een vaste tandarts en dus een vast aanspreekpunt.